Übersichtsarbeit


Medical rhinoplasty: A very effective and simple technique using Botulinum toxin A and hyaluronic acid

MEDIZINISCHE RHINOPLASTIK: EINE EFFEKTIVE UND EINFACHE TECHNIK MIT BOTULINUMTOXIN A UND HYALURONSÄURE

Keywords | Summary | Correspondence | Literature


Keywords

, ,

Schlüsselworte

, ,

Summary

Objective: it is possible to correct many nasal profile defects, as a primary aesthetical indication but also as a post surgical indication, and for functional problems. Material and methods: the particular personal dilution with ona-botulinum toxin (Botox® / Vistabex®, Allergan) and abo-botulinum toxin (Dysport® / Azzalure®, Galderma) as well, is described. The injection technique, (“Off Label”) to reduce the power of the Depressor septi nasi muscle and the elevators involved in dropping of the nasal tip are described. Then the technique to improve the nasal profile with resorbable fillers is described, especially to avoid side effects: where and how to inject. Results: the results of a medical rhinoplasty are always immediate after the filler correction. On the other hand, for the result of the rotation of the nasal tip after BTxA treatment, we must wait about 7 to 15 days. All technical details are described in the paper. Discussion: medical rhinoplasty is a safe and very easy technique that follows the modern concept of minimally invasive procedures, to be performed directly in our offices. The indications are primarily aesthetical, correcting a kyphosis of the nasal dorsum, but can also be used for the correction of a lot of post-surgical defects due to incorrect techniques. Side effects are always very low. Lately, a very interesting functional indication was found in caseswhere the lateral cartilages collapses on the nasal septumwhile inspiring. Conclusion: medical rhinoplasty must become an important treatment of any aesthetical doctor, but it will be very useful also for all those plastic surgeons that will have to correct a lot of minor post-surgical problems, and, as last indication, for all cases of collapsed lateral cartilages on the nasal septum.

Zusammenfassung

Ziel: Die Möglichkeit der Korrektur vieler Nasenprofildefekte; als primäre ästhetische Indikation, aber auch als postchirurgische Maßnahme und bei Funktionseinschränkung der Nase. Material und Methoden: Die eingesetzten Lösungen mit Ona-Botulinumtoxin (Botox® / Vistabex® - Vistabel®, Allergan) und Abo-Botulinumtoxin (Dysport® / Azzalure®, Galderma) werden beschrieben. Die Injektionstechnik („Off Label“), um die Funktion des Muskels Depressor septi nasi und die bei einer Senkung der Nasenspitze beteiligten Hebemuskeln, zu reduzieren. Danach wird die Injektionstechnik mit resorbierbaren Fillern zur Korrektur des Nasenprofils und die Vermeidung unerwünschter Nebenwirkungen beschrieben. Ergebnisse: Die Ergebnisse einer Rhinoplastik mit Fillern ist immer sofort sichtbar. Bei einer Hebung der Nasenspitze mit Botulinumtoxin, muss man jedoch zwischen 7 und 15 Tage warten, bis das Ergebnis sichtbar wird. Alle technischen Details werden in diesem Beitrag beschrieben. Diskussion: Medizinische Rhinoplastik ist eine sichere und einfach anzuwendende Technik, die zu den modernen minimal invasiven Eingriffen gehört, die direkt in der Praxis durchgeführt werden kann. Die Indikationen sind primär ästhetisch, wie z.B. die Korrektur eines Nasenrückens. Sie kann aber auch zur Korrektur postchirurgischer Defekte angewandt werden. Kürzlich wurde eine weitere interessante Indikation entdeckt: Fälle, bei denen die lateralen Knorpel des Nasenseptums zusammenfallen, wenn eingeatmet wird. Fazit: Die medizinische Rhinoplastik muss ein wichtiger Bestandteil des Behandlungsspektrums eines jeden ästhetisch tätigen Mediziners werden, auch für alle plastischen Chirurgen die kleinere postchirurgische Korrekturen durchführen müssen, und schließlich für die Indikation der zusammenfallenden lateralen Knorpel des Nasenseptums.


Leider haben Sie sich nicht eingeloggt, um den Beitrag lesen zu können. Bitte loggen Sie sich ein oder beantragen Sie Ihre Zugangsberechtigung. Vielen Dank. Weitere Informationen finden Sie hier>

Korrespondenz-Adresse

Alessio Redaelli, M.D.
Milan, Italy
mail@docredaelli.com
www.docredaelli.com

Literatur

1. Tagliacozzi G: De curtorum chirurgia per insitionem, Venezia, 1597
2. Broeckaert: Prothèse nasale au moyen d’injections de paraffine solide d’après le procédé d’Eckstein. Rev Laryngol otol Rhinol. 1901; 22, 40: 673-684.
3. Braccini F and Saban Y.: Surgical anatomy of the nose. Rev Laryngol Otol Rhinol (Bord) 2006; 127: 9-13.
4. Ingallina F., P. Trevidic: Anatomy and Botulinum toxin injections. E2e medical publishing / Master collection 1, 2009
5. Carruthers A.: History of the cosmetic use of botulinum A exotoxin. Dermatol Surg 1998; 24: 1168-1170.
6. Braccini F, Porta P and Thomassin JM: Mini-rhinoplasty. Rev Laryngol Otol Rhinol (Bord) 2006; 127: 23-8.
7. Redaelli A et al: Botulinum toxin dilution: our technique. J Cosmetic & Laser Ther 2003; 5: 218–219
8. Braccini F, Berros P and Belhaouari L: Botulinum toxin, description and clinical applications in the treatment of the face wrinkles. Rev Laryngol Otol Rhinol (Bord) 2006; 127: 105-11.
9. Dayan SH and Kempiners JJ: Treatment of the lower third of the nose and dynamic nasal tip ptosis with Botox. Plast Reconstr Surg 2005; 115: 1784-5.
10. Levignac J, Chalaye JC, Chalaye JM, Mahe E and Riu R: Morphology of the nose. Importance of the orificial mechanism. Surgical repercussions. Ann Chir Plast Esthet 1986; 31: 309-18.
11. Braccini F, Dohan Ehrenfest DM Medical Rhinoplasty: rationale for atraumatic nasal modeling using botulinum toxin and fillers. Rev Laryngol Otol Rhinol (Bord) 2008; 129: 1-6.
12. Rohrich RJ, Huynh B, Muzaffar AR, Adams WP Jr. and Robinson JB Jr: Importance of the depressor septi nasi muscle in rhinoplasty: anatomic study and clinical application. Plast Reconstr Surg 2000; 105: 376-83; discussion 84-8.
13. Braccini F: Medical Rhinoplasty. In: FILLERS. E2E medical publishing 2010. In press.
14. Readelli A: The Aesthetic medicine, See-Editrice Firenze 2009.
15. Redaelli A: Medical rhinoplasty with hyaluronic acid and botulinum toxin A: a very simple and quite effective technique. J Cosmet Dermatol 2008; 7: 210–220.
16. Ingallina F, Trevidic P: Anatomy and Botulinum toxin injections. E2e medical publishing / Master collection 1, 2009.
17. Carruthers J: Botulinum toxin in facial rejuvenation: an update. Dermatol Clin 2009; 27: 417-25
18. Benedetto AV: Botulinum Toxin in Clinical Dermatology. Taylor & Francis, 2006.
19. Redaelli A: The Botulinum Toxin A in Aesthetic Medicine, for the treatment of Hyperhidrosis and in Odontostomatology: basic principles and clinical practice. OEO-Firenze, 2010.
20. Redaelli A, Braccini F: The Medical Rhinoplasty: basic principles and clinical practice. OEO-Firenze, 2010.

Ausgabe